A futball és a dizájn találkozása

Mivel a családunkban napi téma a foci, nem is kerülhetem ki ezt a témát. :) ezért úgy döntöttem, írok róla. Nem is akarom kihagyni hiszen az elmúlt évek alatt először sportmódszertani , és technikai szemszögből, aztán az alapok oktatásának szemszögéből foglalkoztam vele, most pedig a brand, arculat és meztervezés, és a grafikák , logók szemszögéből is érdekel, ˇ" mi a pálya" egy-egy csapatnál. A futball nem csupán a pályán zajló játékról szól – a legnagyobb klubok brandjei ikonikusak, világszerte felismerhetőek. A klubok színeitől a címerükön át a mezekig minden grafikai elem gondosan megtervezett, és gyakran egy hosszú folyamat eredménye,amiben a történelem is nagy szerepet játszik.
De kik állnak ezek mögött a kreatív munkák mögött? Hogyan formálódik egy futballcsapat arculata,brandje?
A színek története és jelentősége
A nagy focicsapatok színei általában mély történelmi és kulturális gyökerekkel rendelkeznek. Ezek a színek sok esetben a város történelmét vagy az adott régió szimbólumait tükrözik:
FC Barcelona: A híres gránátvörös-kék (blaugrana) színek állítólag a klub egyik alapítójának, Joan Gampernek az egykori svájci klubjától (FC Basel) származnak.
Juventus: Az ikonikus fekete-fehér csíkozás angliai ihletésű – a Notts County mezének köszönhetően vált a torinói klub arculatának részévé.
Manchester United: A vörös szín az erőt és a szenvedélyt jelképezi, míg a címerben található hajó utalás a város ipari múltjára.
Ezek a színek nemcsak a csapat identitását erősítik, hanem szorosan kötődnek a szurkolók érzelmi világához is. Fotót a jogvédett képek miatt most nem közlök.
A logó és a címer szerepe
A futballklubok címerei nem csupán díszítőelemek, hanem a klub történelmét és értékeit szimbolizálják. A modern dizájnereknek nagy kihívás megőrizni a hagyományokat, miközben frissítik és alakítják a vizuális elemeket.
Néhány klub a minimalizmus felé mozdult el.
Juventus: 2017-ben teljesen új arculatot kapott a klub, és a hagyományos címer helyett egy letisztult "J" logóval váltotta fel, amely egyszerre modern és ikonikus.
Manchester City: A 2016-os arculatfrissítés során visszatértek a klasszikusabb, kör alakú címerhez, amely jobban tükrözi a klub múltját és a város szimbólumait.
Mezek és arculat: hogyan kapcsolódik össze minden?
A futballmez az egyik legfontosabb vizuális elem, hiszen minden évben új dizájnt kap, de ez mindig hű marad az alapvető klubidentitáshoz. A meztervezők számára a kihívás az, hogy egyszerre maradjanak hagyományőrzők és innovatívak.
A nagy sportszergyártók, mint a Nike, Adidas vagy Puma, együtt dolgoznak a csapatok dizájnereivel, hogy a legújabb trendeket és technológiai újításokat beépítsék a mezekbe. A PSG például évek óta együttműködik a Jordan márkával, amely sport és divat ötvözésével hoz létre új koncepciókat.
Kik a nagy focicsapatok arculatának megalkotói?
A futballklubok arculatán általában nagy kreatív ügynökségek és neves grafikusok dolgoznak. Néhány kiemelkedő név:
Marco Materazzi (Büro Borsche) – Az olasz sztárgrafikus csapata készítette például a Juventus új arculatát. Ráadásul ő focista volt .Az olasz válogatottal világbajnok lett a 2006-os világbajnokságon . A 2006. július 9- i, Franciaország elleni döntőben ő szerezte az egyenlítő gólt és az egyik döntő büntetőt .
Christopher Payne és Matthew Wolff – Ők tervezték az MLS több klubjának új identitását, például az Inter Miami logóját.
DesignStudio – Az ügynökség a Premier League 2016-os rebrandingjéért volt felelős, amely modern, letisztult megjelenést adott az angol bajnokságnak.
A Liverpool FC brandje és fejlődése
A Liverpool FC az egyik legismertebb és legsikeresebb klub a világon, ikonikus vörös színét és történelmi címerét mindenki ismeri szinte. A klub vizuális identitása az évtizedek során folyamatosan fejlődött, miközben megőrizte alapvető értékeit.
A korai évek (1892-1950-es évek): A Liverpool eredeti címere a város jelképét, a Liverbirdöt tartalmazta, amely azóta is a klub arculatának meghatározó eleme.
1960-as évek – Az első modernizálás: Ekkor került előtérbe a klasszikus pajzsformájú címer, amely már egyértelműbben futballklubra utalt.
1989 – A Hillsborough-emlék: A tragikus esemény után a címer része lett a két örökmécses, amelyek az elhunyt szurkolók emlékére kerültek a dizájnba.
1999 – Letisztult modern forma: A jelenlegi címer ebben az évben született meg, és azóta kisebb változtatásokkal ez az egyik legismertebb klublogó a világon.
A Liverpool mezei és dizájnja mindig is a letisztult stílust követték, de az évek során apró részletekkel frissítették őket. Az ikonikus vörös szín a "This Means More" filozófiát tükrözi, amely a klub elhivatottságát és szurkolóinak szenvedélyét jelképezi. Napjainkban Szoboszlai Dominik is hozzájárul ahhoz, hogy a magyar közönség még jobban figyeljen a klubra, így a Liverpool csapata (és számomra a vizuális identitása is ) hazánkban is egyre nagyobb figyelmet kap.
Összegzés
A focicsapatok brandjének alakítása nem csupán esztétikai kérdés, hanem egy mélyebb történelmi és kulturális örökség megőrzése és továbbfejlesztése. A grafikusok és dizájnerek feladata, hogy ezt a tradíciót modern eszközökkel újítsák meg, miközben erősítik a klub és a szurkolók közötti érzelmi kapcsolatot. Ha legközelebb meglátunk egy ikonikus futballmezt vagy logót, érdemes elgondolkodni azon, milyen kreatív folyamatok és történetek állnak mögötte!
Forrás: Internet, Wiki, www.liverpool.com